Undervisning af fagpersonale

undervisning

Undervisning til fagpersoner med fokus på sundhed, sygdom og seksualitet.

Det normale har vide grænser

Hvem definerer seksuel sundhed og trivsel for den enkelte borger

  • Sex er en menneskeret, men er det også et krav?
  • Som fagperson er det til tider nødvendigt at lægge fagkundskaben fra sig og istedet for “klienten” at møde “mennesket”  
  • Er “best practice” altid det bedste?

Når seksualiteten bliver påvirket af en diagnose

Svære livsvilkår kan udfordre kærligheds- og sexlivet. Ikke forhindre det…

  • Klientens mestring af en seksuel vanskelighed eller dysfunktion afhænger af flere parametre.
    (Sex)livet leves ikke en’dimensionelt. Resten af tilværelsen spiller altid ind…
  • Livet igennem forandres seksualiteten i et naturligt forløb. Hvor sygdom og ulykke skaber en pludselig eller voldsom forandring, stiller det særlige krav til evnen om at kunne redefinere sit kærligheds- og sexliv.

Alt for ofte er fokus på resultatet, men ikke vejen derhen; eleverne, hvad end det er telefonrådgivere i patientforeninger, ansatte på bo centre for udviklingshæmmede eller studerende på landets sundhedsskoler, efterspørger konkrete råd og resultater uden tilsyneladende at acceptere præmissen om, at der er lige så mange seksuelle fortællinger, som der er individer.

Ingen har patent på sandheden for ingen kan se det ”hele billede” – heller ikke jeg – så hvad end jeg afholder korte seminarer eller længerevarende kurser, hvad end jeg arbejder med erfarne eller nyuddannede fagfolk, hvad end jeg kører efter stram undervisningsplan eller inviterer til frie diskussioner, vil resultatet hver gang afspejle netop det, den enkelte person selv investerer i at forstå mennesket bag diagnosen.

Konsulent bistand

Seksualprodukt, intimprodukt, sexhjælpemiddel, sexlegetøj....

Er det bare et spørgsmål om at “kært barn har mange navne”? Der er rod i begreberne, altså hvis du spør’ mig. 

  • Bør benævnelsen af et produkt defineres ud fra situationen, det anvendes i?
  • Hjælpemidler anvendes dels ved behandling, dels ved varig funktionsnedsættelse; men kan det overhovedet adskilles?
  • Hvad måles behovet for et hjælpemiddel på. Hvilke interessenter er direkte såvel inddirekte på spil? 
  • Forbrugsgode versus hjælpemiddel? Kommuner landet over giver tilskud til hjælpemidler, herunder også seksualhjælpemidler; men er de klædt på til opgaven?

Nye kurser på vej.

De populære Tema Cafèer afholdt her i mit kombinerede showroom er også blevet ramt af Corona. 
Jeg har – for mig – nye undervisningsformer i støbeskeen og helt naturligt er online undervisning en af de modeller der skal satses på fremover.
Det er et stort maskineri der skal sættes igang og bestemt en stor udfordring når jeg som underviser trives med dialogen og det at gribe bolden fra det sagte som det usagte. 
Et er sikkert- jeg arbejder videre og så mødes vi igen til dialog og undervisning.

Jeg leverer gerne viden, der er baseret på fakta og som kan sættes i ”kasser og systemer” og dermed anvendes praktisk i det daglige arbejde, men jeg insisterer på også at udfordre den slaviske tankegang.
Vi må bevæge os væk fra ”apparatfejlsmodellen” og i stedet forsøge at begribe mennesket bag den seksuelle udfordring. Det kan umiddelbart lyde banalt, men tro mig på mine ord; det er her vi som fagpersoner først virkelig bliver udfordret på vores arbejde, hvad end vi træder ind i undervisningen som seksualunderviser, seksualvejleder, sexolog eller i andet ærindet.